LogoKunstKringLelystad

Kunstkring Lelystad, textielcollages van Birgit Störring.

 
buttonStart
ButtonLopendeExpo
ButtonGentechvrijExpo
buttonKunstenaars
gehouden exposities
buttonVegRest
InDeMedia
buttonLinks
 
 
buttonInfoVoorExpo
 
 

 

 

Poster

Hidden tempel, Asia

Textielcollages van Birgit Störring.

Mystieke ontmoetingen

Als kind had ik al een voorkeur voor verscholen plekjes - een hoekje in de tuin waar het extra stil voelde bij een met mos begroeide Griekse schoonheid, die haar eigen verhaal aan mij vertelde. Fantasie en werkelijkheid vermengden zich, het oude met het nieuwe, het verleden met het heden - een mystieke ontmoeting!

Dit gevoel probeer ik vast te leggen in mijn textielcollages. Oude deuren en ramen, de muur van een klooster, oude zuilen tussen varens, boomstammen, de glimlach van een boeddha, een Perzisch gedicht, de geur van bloesems, het ritselen van de wind in de bladeren - het eeuwige spel der natuur, de eeuwigheid in een muur!

Op mijn reizen door Afrika, Azië en Europa legde ik deze mystieke ontmoetingen met de camera vast. Een voorbeeld is het oude klooster op Kreta. Dit klooster ontdekte ik op een wandeltocht in de bergen en deze plek boeide me meteen. De grote oude poort in de vervallen muur waarin bloemen en planten groeiden, het geluid van de vogels, de geur van bloesems - er hing een serene stilte die je binnenste liet verstillen. Uit de diepte van die stilte borrelden beelden omhoog en verweefden zich met het heden. De kloostermuur met de poort heb ik gefotografeerd, de foto's heb ik op de computer bewerkt en daarna op stof gedrukt. Sommige details op de muur en de poort krijgen daar bij een extra dimensie door over bestaande lijnen te stikken of nieuwe lijnen en patronen toe te voegen. Bomen. bloemen en vogels heb ik uit stukjes stof ontworpen. Soms heb ik een bestaand patroon gebruikt, soms heb ik bestaande patronen uit elkaar geknipt, opnieuw gerangschikt en daarna opgenaaid. Vaak gebruik ik voor de achtergrond een glanzende stof, verder werk ik meestal met katoenen stoffen, zijde en stoffen die ik op mijn reizen verzameld heb.

Als ik een idee heb over een bepaalde collage ga ik op zoek naar de stoffen die erbij passen. Maar het gebeurt ook dat ik ergens een lapje stof vind dat mij inspireert tot het maken van een textielcollage. Als de collage klaar is, wordt deze op een houten plaat gespannen. Eromheen komt een houten lijst die met stof bekleed is.

Planten en bloemen spelen een grote rol in mijn textielcollages; zij zijn het symbool van de wedergeboorte. Het zaad dat ontkiemt tot plant, groeit en weer zaden draagt waaruit nieuwe planten zullen ontstaan. De eeuwige cyclus van leven en dood. De vogels zijn de boodschappers tussen hemel en aarde, tussen verleden en heden. Zij dragen het verhaal van de ene plaats naar de andere, net als de zaden die ze opgegeten hebben.

Mijn textielcollages stralen stilte uit, ze zijn tijdloos en als je er lang naar kijkt ontdek je jouw eigen verhaal in de afbeelding.

Long time Ago, Italy

Winds of Change, Kreta

 

Over Birgit

Al op heel jonge leeftijd knutselde ik met stof en papier en met materiaal dat ik in de natuur vond. Samen met mijn zus hebben wij huizen en landschappen van karton en stof gemaakt. De huizen en tuinen werden ingericht en de bewoners werden van een uitgebreide garderobe voorzien. Wij hadden het geluk dat onze grootvader regelmatig oude stalenboeken meebracht en met dit materiaal konden we onze fantasie de vrije loop laten. Van mijn grootmoeder, die hoedenmaakster was, leerde ik later op de naaimachine te werken. Ik begon mijn eigen kleren te ontwerpen en te naaien. Omdat de natuur mij altijd inspireerde en ik me heel erg aangetrokken voelde door stille plekjes, interesseerde ik me steeds meer voor spirituele boeken. Zo las ik op zestienjarige leeftijd het boek 'Siddharta' van Hermann Hesse, eindelijk had ik gevonden wat ik steeds miste - een spirituele weg in mijn leven door meditatie. De verstilde momenten, de mystieke ontmoetingen die ik steeds buiten me zocht, kon ik nu dagelijks in mezelf ervaren door tijdens het mediteren contact te maken met mijn innerlijke bron - de diepe stilte van waaruit alles ontstaat. Vanaf die dag ben ik blijven mediteren.

Iedereen verwachtte dat ik na het gymnasium een opleiding zou gaan kiezen die met textiel te maken had. Maar tijdens een workshop keramiek raakte ik zo gefascineerd door het werken met klei dat ik besloot om een opleiding tot keramiste te volgen. Ik verhuisde naar Nederland en leerde bij kunstenares Natascha Rieter de kunstzinnige vormgeving van keramiek. Tijdens mijn opleiding heb ik regelmatig stage gelopen in andere bedrijven, zowel in Nederland als ook in het buitenland om ook de ambachtelijke kant van dit vak goed te leren. Na mijn examen ben ik verder gaan studeren aan de kunstacademie in 's Hertogenbosch waar ik weer in aanraking kwam met textiel. Een tijd lang heb ik textiel bij mijn keramische ontwerpen betrokken maar uiteindelijk werk ik alleen nog maar met stoffen. Inmiddels waren mijn kinderen geboren en zij inspireerden mij om kinderkleding te ontwerpen. Na enige tijd had ik een eigen stijl ontwikkeld door verschillende applicatie- en patchworktechnieken te combineren. Toen ik aan een opdracht voor een patchworkdeken werkte, ontstond het idee om schilderijen en lampen (lichtgevende schilderijen)

te maken. Door nieuwe technieken te leren, kan ik me steeds beter uitdrukken in mijn werk. Naast textielcollages en lampen ontwerp ik ook kunstkaarten (zie www.birgit-textielkunst.nl ).


Perspublicaties over deze expositie>>


vorige expositie van de kunstkring >

 

email: info@kunstkringlelystad.nl

  Kunstkring Lelystad Gentechvrij Miep Bos

Alle afbeeldingen © van de verschillende kunstenaars.